خودروی برقی یا سلول هیدروژنی؟Reviewed by خودروی برقی یا سلول هیدروژنی؟ on May 21Rating: 5.0خودروی برقی یا سلول هیدروژنی؟خودروی برقی یا سلول هیدروژنی؟

خودروی برقی یا سلول هیدروژنی؟


کدام آینده را رقم خواهند زد؟

در حال حاضر بهترین ماشین برقی دنیا یعنی تسلا دارای برد رسمی ۴۲۶کیلومتر است ولی اخیراً در یک آزمایش، هیوندای توسان مجهز به سلول هیدروژنی توانست با یک باک ۶۹۶کیلومتر را طی کند. حالا ماشین برقی بهتر است یا هیدروژنی؟

اولاً نام سلول هیدروژنی به قول مخترع آن نام خوبی برای این نوع تکنولوژی نیست و به قول مخترعش اگر امروز قرار بود دوباره این تکنولوژی را نام گذاری کنند آن را باتری هیدروژنی می نامید. چرا؟

چیزی که یک ماشین برقی یا یک ماشین سلول هیدروژنی را به حرکت درمی آورد الکتروموتور است. پس نیروی محرکه هر دو الکتروموتور است. سئوال اینستکه چه چیزی این الکتروموتورها را به حرکت درمیآورد؟

در ماشین برقی باتری لیتیومی این کار را می کند و در ماشین هیدروژنی یک مخزن هیدروژن وجود دارد که با گذشتن از یک کاتالیست مخصوص و جذب اکسیژن هوا از یک سو الکتریسیته تولید میکند که الکتروموتور ماشین را به حرکت درمی آورد و از سوی دیگر آب تولید می کند یعنی از اگزوز این ماشین آب خارج می شود. پس هر دو ماشین برقی هستند ولی یکی از باتری استفاده می کند و دیگری با هیدروژن برق می سازد.

خودروی برقی یا سلول هیدروژنی؟
خودروی برقی یا سلول هیدروژنی؟

اشکال آنها چیست و چه چیزی یکی را ممکن است از دیگری بهتر سازد؟

  1. شما ماشین برقی را می توانید در خانه اتان شارژ کنید البته در صورتیکه خانه حیاط دار یا گاراژدار باشد یا آپارتمان شما در گاراژ پریز داشته باشد. ماشین هیدروژنی را نمی توانید در خانه شارژ کنید و باید به پمپ سوخت بروید.
  2. ماشین برقی در صورت تمام شدن شارژ از هر کابل برقی می تواند شارژ شود درصورتیکه ماشین هیدروژنی باید به پمپ مراجعه نماید و همان اشکالات ماشین های گازسوز را از نظر وجود یا عدم وجود پمپ های هیدروژنی خواهید داشت.
  3. ایجاد پمپ های شارژ برق ارزان تر از شارژ هیدروژنی است و ایجاد شبکه برای ماشین های برقی ارزان تر از پمپ های هیدروژنی است ولی در عوض در بهترین حالت هر ماشین باتری ای باید نیم ساعت یا بیشتر را جلوی پمپ برق بگذراند تا بتواند شارژ بشود در حالیکه در پمپ هیدروژنی ۵دقیقه بیشتر لازم نیست پس nهرجایگاه پمپ هیدروژن دارای اثربخشی ۶-۱۰جایگاه شارژ برق است.
  4. هیچکدام این دو سوخت نمی توانند ادعا کنند که سوخت های کاملاً تمیز و بی آلاینده هستند اگرچه در محل مصرف هردو تمیزند ولی در جائیکه برق برای باتری ماشین باتری ای تولید می شود و یا هیدروژن تهیه می شود بسته به روش تهیه می تواند آلایندگی وجود داشته باشد.
  5. در کشور ما که مشکل پمپ گاز هیچگاه حل نشد شانس اینکه مشکل پمپ هیدروژن حل بشود کم است. ماشین های باتری ای وابستگی اشان به دولت کمتر از ماشین هیدروژنی است.
  6. اخیراً شرکت هایی که با پول اشتراک سالیانه خدمات تعمیر، شارژ باتری، پنچرگیری و رساندن بنزین برای ماشین های بنزین تمام کرده را انجام می دهند مجهز به شارژرهای قوی برقی نیز شده اند که در صورت تمام شدن باتری بتوانند کمک این نوع مشتری نیز بروند. آیا چنین سرویسی برای ماشین های هیدروژنی نیز دایر خواهد شد؟

بهرحال فعلاً تسلا و نیسان پرچمدار ماشین های الکتریکی در دنیا هستند و تویوتا که خود پرچمدار ماشین هیبریدی بود برای عقب نماندن از قافله به همراهی هیوندای روی ماشین های هیدروژنی خیلی تأکید می کنند. چه کسی می تواند حدس بزند که در سال ۲۰۲۵کدام توانسته استاندارد جهانی بشود و آن یکی را پس بزند.

شرکت های بزرگ مانند آدم ها دارای غرور هستند. تویوتا دوست ندارد که راه تسلا و نیسان را دنبال کند و بالعکس. پس هریک روی روش خود پافشاری خواهند کرد تا بالاخره برنده نهایی تعیین شود. شاید هم جهان تصمیم بگیرد که ایرادی به وجود هر دو سیستم نیست. همانطور که ماشین های دیزلی و بنزینی بیش از یکصد سال است که همزیستی مسالمت آمیز دارند ماشین های باتری ای و هیدروژنی نیز می توانند در کنار یکدیگر وجود داشته باشند.


 



مطالعه این مقاله در وب سایت منبع

  این مطلب را پسندیدم

پاسخ دهید